VI HAR FLYTTAT TILL EN ANNAN SIDA OCH FR.O.M IDAG HITTAR NI VÅR BLOGG HÄR:

lisashundblogg.weebly.com

måndag 5 april 2010

Valpkurs för "blivande stjärnor" i Stallarholmen och syskonbus





Hej igen!!


Oj, vilken dag det varit!! Tredje kurstillfället på min valpkurs för suveräna Anna Larsson (sörmlands Canis instruktör) som finns i Stallarholmen.

Idag stod på schemat:

- Hur man börjar med apportering
- Musmattetarget (aktivt, snärtigt och alert) med båda tassarna på targeten.
- Fritt följ (som vi inte hann med)
- Valfri övning

Mycket intressant introduktion till apportering med Canis tänk och baklängeskedjning samt en metod som gör de mycket svårt för oss hundar att ens överväga tugg på apporten. Matte ska visst testa det här på mig:-)Att jag ska trycka upp apporten i handen på matte var sista steget i kedjan och således det vi övade på mest idag ...bra, lite hårda nosduttar på mattes hand och så massaor av bus&lek däremellan.
Musmattetarget struntade vi i och jag fick istället springa till okänd person och få godis/bus och sedan tillbaka till matte - det var kul (början till budföring, var det visst)
Huvudsaken säger matte, är att jag koncentrerar mig på henne, hon vill att jag ska busa o leka med henne istället för att nosa eller titta på allt annat...resten får vi öva på hemma i lugn o ro. Jag hoppas bara matte snappar upp alla goda råd och tips så hon kan ge mig en ärlig chans att klara allt som tydligen förväntas av mig så småningom...


Innan vi åkte hem blev det syskonbus, det var ganska kul det med....hmmm vet inte hur matte ska kunna matcha det, det blir en riktig utmaning för henne tror jag, för Lystra, Miso och jag hade väldigt kul:-))

4 kommentarer:

  1. ..men ni får köra syskonbus som jackpot-belöning nästa gång vet ja...åh så skoj o se hur det ska arrangeras = ) blir nog t o m roligare än att jag ska vara Helenas hund hihihi.
    Kram på er o tack för alla goa skratt vi får tillsammans!! <3

    SvaraRadera
  2. Hej, vad kul dom verkar ha tillsammans syskonen :-) Ja, det gick jättebra igår för Elda och Ribe, hoppas Elda och Röja hinner ses något den här veckan, i helgen kanske?

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder på syrrorna BUS!! Kram på er, känns tråkigt att det snart är slut på kursen.

    SvaraRadera
  4. Ja det blir svårt att matcha! De ser helt galna ut :-) Har lagt upp två filmer på dig och Röja på YouTube, sök efter "kromdahl".

    Tack för igår.

    SvaraRadera